Dags att ta sitt ansvar?

Var Klimatsmart!

Jag tar en kvart på min lunchrast i skolan och funderar över hur klimatsmart varje människa borde vara. Det är just nu mycket fokus i media kring ekologiska produkter och att vara klimatsmart för att fördröja växthuseffekten. Jag började fundera på detta och ansåg att jag var tvungen att skriva ner mina tankar direkt.. Jag ska inte säga att jag bidrar med mkt i dagsläget (pappersinsamling, sortering av kartong och glas, kollektivtrafikant och/eller fotgängare) men jag ska sätta mig å försöka göra en hyffsad handlingsplan för hur JAG kan försöka påverka mitt årliga koldioxidutsläpp. Lite exempel på vad man kan göra i vardagen:

1. Skippa att ta bilen till jobbet. Ofta finns det goda möjligheter till kollektivtrafik i närheten av varje boende, eller du kanske har så pass nära att du kan cykla/gå till arbetet? (Om du trots allt måste ha bil så köp en miljövänlig!)

2. Sortera papper, glas, kartong, plast, komposterbara matrester, metall etc. Kolla även runt på din arbetsplats/skola - finns det pappersinsamling, kompostering m.m? Kanske kan du göra något...

3. Ät mindre kött - djuren bidrar till stort koldioxidutsläpp och det vore bättre om alla blev vegetarianer/veganer (fast det kommer jag själv inte kunna följa, men det är en idé).

4. Köp närodlad mat så slipper man de långa transportsträckorna.

5. Använda miljövänliga varukassar (eller köp en tygkasse du kan använda om och om igen), använd nedbrytbara hundbajspåsar etc.

6. Släck alla lampor i de rum som inte används för tillfället och om du måste ha lite mysbelys - använd lågenergilampor. De är lite dyrare men håller däremot c:a 10 ggr längre.

7. Panta dina burkar och flaskor, även de aluminumburkar du inte får pant för - de kan ändå återvinnas! (Panta-Mera lalalaaa)

8. Plantera träd! Träd absorberar koldioxid under en hela sin livstid!

9. Betala för ditt koldioxidutsläpp när du bland annat reser med flyg!

10. Köp el från ett bolag som producerar Energi på ett miljövänligt sätt - exempelvis med vatten- eller vindkraft.


Etc. Etc. Det finns hur mkt som helst man kan göra om man bara tänker till och hädanefter tänker jag försöka bli bättre på att vara rädd om vår värld! Du kan räkna ut hur mkt koldioxid du bidrar med på: http://www.klimatbalans.se/raknaut.html.

Enligt en studie på Naturvårdsverkets hemsida, år 2003/2004, visade sig att en person i Sverige släppte ut 5,89 ton koldioxid per år emeden Förenade ArabEmiraten släppte ut otroliga 37,80 ton koldioxid per år, beräknat endast på fossila bränslen (ex. kol, olja)! Kanske ligger vi inte så illa till - men det kan alltid bli bättre!

Jag är medveten om att detta inte är något revolutionerande i sig utan mer allmänvetande i dagens samhälle, men trots detta är jag övertygad om att varje människa ändå kan bidra med mer än man gör. Jag ska hädanefter försöka vara ett ännu bättre exempel. Jag ska t.ex. gå till rektorn på min skola och föreslå att vi börjar samla in papper då vi elever gör av med en stor mängd papper varje år - hur många utskrifter blir t.ex. inte fel?

Tack för mig!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0