Motivationshöjare!

Hemkommen efter ett styrkepass på gymet. Första ggn jag provade programmet på egen hand och jag måste säga att det var roligare än jag hade förväntat mig. Jag tränade mkt styrketräning på gymet förr, när jag bodde i Boxholm, men här har det bara blivit gruppträning. Det är så mkt mer min grejj o köra i gymet, jag tycker det är så himla roligt och nu kände jag verkligen att det var jag igen! Låter kanske lite fånigt och lustigt, men jag kan inte förklara det på ngt annat sätt. Det var ganska mkt folk ikväll också, men jag antar att jag gick när alla har slutat jobbet och tar sig iväg till gymet, men det var trevligt och även om maskinerna jag behövde ibland var upptagna så var det bara att gå vidare till nästa under tiden som jag väntade. När jag och instruktören satte vikterna jag skulle köra idag så var det dagen efter jag hade kört ett tufft BodyPump-pass, så tills nästa gång får jag öka i vikt på varenda moment. Det var också roligt, jag kände mig riktigt stark - fastän jag vet att jag inte är det än. Jag måste öva på CHINS, för när vi gjorde testet orkade jag inte ens dra upp mig en enda gg, trots att jag fick halva min vikt till hjälp. Snacka om svag! Men tills nästa gg jag ska köra testet ska jag klara det - då ska jag få 9 poäng, ta mej fan! Det är lite roligt att starta på 0 poäng också när det gäller styrkan eftersom det bara kan bli bättre - såvida jag inte lägger av snart; men det har jag ju lovat mig sj att inte göra.

Berättade för Linn idag att motivationen kändes sådär nu igen och det går visst upp och ner som en berg-o-dalbana med det där, men så fort jag kom ner i gymet och startade med liggande lårcurl så gick allt bättre. Nu känner jag mig fräsch och pigg och effekten av träning är helt otrolig - man blir en helt annan människa bara efter att ha rört på sig en liten stund; när jag kom hem kände jag till å med för att städa, men medan jag har energin kvar ska jag försöka ägna mig åt lite skolarbete. Till o med motivationen till skolan blir ju bättre av det här! Jag lovar - det är värt uppoffringen, soffan står ju kvar o du kan sitta i den senare, men det blir svårare o svårare för varje dag att komma i form, så börja nu!

Såhär ser mitt program ut:

(Observera att alla mina övningar körs i maskin och jag kan ha svårt för att sätta namn på dem, men jag ska göra så godt jag kan mha "Styrketräning - en anatomisk guide" av Frédéric Delavier).

8-12 reps Liggande lårcurl
8-12 reps Benspark
8-12 reps Benpress
8-12 reps Omvända hyperextensions (ryggresning)
8-12 reps PushDowns / Pullovers
8-12 reps Rodd
8-12 reps Lyft åt sidan
8-12 reps Bänkpress på snedbänk
8-12 reps Crunches
8-12 reps Bålrotation




Ett program för hela kroppen som tar runt 30 minuter att köra per gg. Många kanske reagerar på att jag bara kör 8-12 reps per gång och bara en gång dessutom, men det är tydligen så man ska köra enligt Nautilusmetoden och man ska lägga på så mkt att man är helt slut i musklerna efteråt. Tidigare har jag alltid kört typ 3*8 reps på varje övning, men jag testar detta så får vi se om det ger några resultat, annars sa instruktören att hon kunde hjälpa mig att komma igång med den andra metoden om jag tror att det är bättre för mig. Men jag blir glad över att det bara tar typ en halvtimme varje gg, för då tycker man inte heller att det känns som att man har så mkt annat man borde göra heller - eller hur?

Efter styrkan idag så satte jag mig en stund på motionscykel men jag kände mig helt slutkörd i benen så jag gav upp ganska fort tyvärr. Jag tänkte att jag kunde gå ut o Powerwalka imorgon så att jag bränner lite fett då med.

Vad har jag upplevt för effekter sedan jag började träna (inte bara styrketräning utan också Kondition & Yoga) igen?

> Jag är piggare och känner mig starkare - i början beskrev jag det som att flyga fram eftersom jag tidigare känt mig så   "tung" i kroppen.
> Jag har redan börjat märka att min mage börjar kännas som förr igen, den börjar shapa till sig, liksom övriga delar av  kroppen.
> Jag är mer aktiv om dagarna, sover bättre om nätterna och jag är en gladare människa - fråga min sambo; han måste ha märkt det.
> Jag känner mig mer självsäker, snygg och oberoende av andra - precis som mitt gamla jag!

Det är som sagt det jag redan har upplevt och kom då ihåg att jag inte började träna ordentligt igen förrän den 18 Augusti i år! För att motivera er ytterligare till att börja styrketräna så har jag hittat några exempel på fördelar med träningsformen:

> Styrketräning stärker skelettet.
> Styrketräning ger bättre skydd till dina inre organ.
> Man undviker lättare skador.
> Det är lättare att bränna fett.

Vill du ha mer information om styrketräning så finns det massor av sidor på nätet, men jag använde mig nu av http://webbservern.se/hfa/transtyr.html. Annars finns bra tidningar att tillgå; kolla i din butik - jag läser för tillfället Fitness Magazine och I FORM (du finner länkar till dessa två tidningars hemsida i högerspalten på den här bloggen), men jag gillar också ToppHälsa.

Lycka till!



Kommentarer
Postat av: Hanni

Det är väldigt få tjejer som klarar att göra chins utan att ha tränat styrke ett tag. Desto mer att kämpa för. ;)Vill du ha tekniktips så äre bara å säga till.

2008-10-06 @ 21:34:18
URL: http://hannisgold.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0