Tji fick jag - eller?

Sedan jag flyttade till Norrköping har jag förundrats över varför Norrköpingsbor använder ordet kartig med innebörden kaxig, dryg. För mig har det låtit helt knasigt eftersom vi i Boxholm m.fl. använder oss av ordet katig, just för kaxig och dryg. Så jag valde att kolla upp detta:

Kartig - omogen, outvecklad (www.synonymer.se )
Katig
- kavat, kaxig, morsk, påstridig (www.synonymer.se )

Haha tänkte jag, men där blev jag lurad. För att vara på den säkra sidan googlade jag "kartig" och fann detta:

Kartig - adjektiv, regionalt i östra Östergötland liktydigt med katig/kaxig. På andra håll betyder det omogen, vilket man iofs kan vara om man är kaxig. (www.susning.nu/kartig)

SLUTSATS:
Jag antar att jag har haft rätt till viss del, eftersom kartig faktiskt betyder omogen på andra håll än just i Östra Östergötland, men nu kan jag ju inte längre hoppa på dem om hur fel dom har, dem inbitna Norrköpingarna! BAH! Jaja, jag låter dem vara kartiga hädanefter, men jag kommer fortsätta vara katig! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0